ترکیبات جدیدی که می توانند جایگزین متفورمین برای کاهش قند خون شوند

6 ژوئن 2018- یک ترکیب شیمیایی جدید توسط محققان آمریکایی کشف شده است که می تواند بخوبی جایگزین متفورمین شده و سطح قند خون را به طور موثری به عنوان داروی دیابت، کاهش دهد.
محققان این ترکیب شیمیایی جدید بدنبال انجام مطالعه ای کشف کردند، که در آن با کمک ابر رایانه ترکیباتی شناسایی شد که می توانند استارت پروتئین  GPRC6A، را بزنند. پروتئین GPRC6A در کنترل قند خون نقش دارد.
سپس محققان توانستند قدرت این مواد شیمیایی را بررسی کرده و یک ماده شیمیایی را طراحی کنند که بتواند ترشح انسولین را تنظیم کرده و قند خون را کاهش دهد.
در آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام شد، دانشمندان آمریکایی از دانشگاه تنسی، دانشگاه آلاباما و دانشگاه ایلینوی، چندین مولکول را آزمایش کردند و یکی از آن ها را DJ-V-159 نامیدند که در کنترل قند خون به اندازه ی متفورمین موثر بود.
Jeremy Smith، رئیس بخش بیوفیزیک مولکولی در دانشگاه تنسی، گفت: این ترکیب شیمیایی باعث کاهش سطح قند خون در موشها به طور موثر و به اندازه ی متفورمین می شود، اما با دوزی 30 بار کمتر از متفورمین، بهمین دلیل این پژوهش نقطه شروع خوبی برای توسعه ی یک گروه جدید از داروهایی موثر برای مبارزه با دیابت است.
او افزود: این یافته های اولیه، کار را برای بهینه سازی قدرت، عملکرد انتخابی و فعالیت بیولوژیکی یک مجموعه از مواد شیمیایی آگونیستGPRC6A  بمنظور دستیابی به معیارهای بالینی یک درمان جدید، فراهم نموده است.
یافته های این تحقیق که در مجله PLOS One منتشر شده است، نشان می دهد که این ترکیب جدید می تواند جایگزین متفورمین برای افرادی شود که قادر به تحمل متفورمین نیستند، متفورمین دارای برخی عوارض جانبی از جمله تهوع و اسهال است.
متفورمین یکی از رایج ترین انواع داروهای دیابت نوع 2 است که برای کاهش میزان قند خون استفاده می شود و اخیرا از این دارو در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها استفاده شده است.
در حالی که فواید متفورمین بخوبی به اثبات رسیده است، اما افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قادرند از طریق خوردن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش منظم، از مصرف این دارو و سایر داروهای دیابت، بی نیاز شوند. در مجموع 40 درصد از افرادی که از برنامه ی کم کربوهیدرات سایت دیابت بریتانیا تبعیت کرده اند، پس از تکمیل این دوره، حداقل از مصرف یک داروی دیابت بی نیاز شده اند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/new-compounds-identified-that-lowers-blood-sugar-as-effectively-as-metformin-93747287.html